
Bogbranchen har ændret sig markant de seneste 10 år, hvor flere og flere kunder starter deres købsrejse online. Det stiller krav til butikkerne om at tilbyde noget ekstra til de kunder, som lægger vejen forbi. Hos Danmarks største boghandlerkæde, Bog & idé, gør de alt for at skille sig ud på markedet,
”Med vores 112 butikker fordelt over hele landet har vi en særlig mulighed for at tilbyde noget, som onlinebutikkerne ikke kan – nemlig personlig service og en inspirerende butiksoplevelse, der gør, at kunderne får lyst til at komme igen og igen,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen, administrerende direktør for Bog & idé.
For netop at hylde kundeoplevelserne og flotte resultater kårer Bog & idé hvert år de bedste butikker i tre forskellige kategorier ’Årets Bedste Kundeservice’, ’Årets Største Omsætningsvækst’ og ’Årets Fighter’.
”Vores dygtige butikspersonale gør hver eneste dag et fantastisk arbejde med at skabe relationer til kunderne. Med kåringerne hylder vi de butikker, der gør det ekstra godt, og vi kan mærke, at de sætter en stor ære i kåringerne, fordi de jo netop brænder for deres butikker og deres kunder,” fortsætter Marianne Lyngby Pedersen.
Årets bedste kundeservice
Prisen for årets bedste kundeservice 2024 går for andet år i træk til Bog & idé Nørresundby, der har opnået en imponerende kundetilfredshedsscore på 91% i detailkæden store tilfredshedsundersøgelse. Scoren er et resultat af butikkens vedholdende fokus på personlig og nærværende service. Personalet tager undersøgelsen og kundernes besvarelser seriøst og arbejder aktivt med den feedback, de modtager for at forbedre kundeoplevelsen yderligere.
”Det er i høj grad kunderne, der har belønnet Nørresundby for deres indsats, og med deres dedikation til at skabe positive oplevelser fortjener personalet denne anerkendelse,” siger Marianne Lyngby Pedersen.
Årets største omsætningsvækst
Bog & idé i Greve, der holder til i butikscentret Waves, kunne gå på scenen og modtage prisen for årets største omsætningsvækst. Butikken har det seneste år haft en flot vækst.
”Personalet har haft fokus på at møde kunderne rundt i butikken, og det gør noget godt, når vi bevæger os væk fra disken og ud gulvet blandt kunderne. Det er butikkens flotte væksttal et tydeligt tegn på,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.
Årets fighter
I denne kategori bliver fire butikker nomineret, og vinderen udvælges af en jury bestående af medlemmer fra kædeledelsen. Prisen som Årets Fighter 2024 gik til Bog & idé Fredericia, som har vist en særlig dedikation og vedholdenhed i det forgangne år. Butikken har gjort en ekstraordinær indsats for at engagere kunderne, både gennem deres loyalitetsprogram og ved at sikre en høj grad af kundetilfredshed.
“Fredericia viser med deres ihærdighed, hvad det vil sige at kæmpe for kunderne. De arbejder hver dag med stor fokus på kundeloyalitet og på at skabe en butik, som kunderne gerne besøger igen og igen,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.
Kåringerne fandt sted til Bog & idés årlige kædemøde, hvor butiksindehavere og butikschefer fra hele landet var samlet.