Skip to main content
30. august 2023

Merrild Kaffe og MENY udruller nyt kaffeprojekt efter succesfuld test i MENY Fredericia

MENY Fredericia var én ud af fem butikker, som fik mulighed for at teste et nye kaffekoncept for Merrild Kaffe og MENY. Sammen vil de to parter ændre tilgangen til salg af kaffe i den danske dagligvarehandel.

Af: Isabella Ravn | Foto:

PRESSEMEDDELELSE FRA MERRILD KAFFE OG MENY

MENY Fredericia var én ud af fem butikker, som fik mulighed for at teste et nye kaffekoncept for Merrild Kaffe og MENY. Sammen vil de to parter ændre tilgangen til salg af kaffe i den danske dagligvarehandel.

Merrild Kaffe og MENY har skabt et nyt koncept for kædens kaffeafdelinger, som skal imødekomme danskernes stigende interesse for kaffe og et kaffemarked i rivende udvikling. Efter en succesfuld testperiode i bl.a. MENY Fredericia er det nye kaffekoncept nu klar til at inspirere de lokale handlende i mere end 100 MENY-butikker landet over.

Nye tider for kaffesalget i Fredericia

Tilgangen til salg af kaffe i dagligvarehandlen har ikke udviklet sig i takt med danskernes stigende interesse for kaffe. Det vil Danmarks største kaffeleverandør Merrild Kaffe, som står bag salget af det danske kaffebrand Merrild og det italienske kaffebrand Lavazza, nu lave om på i samarbejde med Dagrofa og MENY, som arbejder for at sikre høj kvalitet og gode madoplevelser for de lokale handlende. Og her blev handlende i Fredericia blandt de første til at opleve det.

Udviklingen inden for kaffebønner er et tegn på, at danskernes kaffeinteresse er en vedvarende tendens. På trods af sparetider og inflation viser tal fra analyseinstituttet Nielsen, at danskerne ikke går ned på kvalitetskaffe i krisetider. Generelt er kaffebønnekategorien vokset kontinuerligt de sidste fem år, og i 2022 var kaffebønner den kaffekategori, som var mindst påvirket af inflationen. Og det ser ud til at fortsætte i 2023, hvor salget af kaffebønner allerede er steget i årets første seks måneder. Derfor har Merrild Kaffe og MENY skabt det nye kaffeinitiativ En Verden af Kaffe. Her blev MENY Fredericia en af de første butikker til at implementere og afprøve det ny koncept.

Vi har længe oplevet en stigende interesse for kaffe og kvaliteten af kaffen. Det handler ikke kun om pris og volumen, men i højere grad også om kaffeoplevelsen. Vi følte ikke, at den udvikling kom til udtryk i præsentationen af vores produkter i butikkerne, og det har vi nu ændret på i samarbejde med MENY. Sammen har vi skabt en afdeling, hvor kaffen ikke kun er en vare på hylden, men det indgår i et inspirerende miljø, hvor vi tager kunderne i hånden, inspirerer og vejleder i bl.a. kaffetyper, smag og brug. Kaffe skal være en oplevelse – det gælder både, når man får den serveret ude, og når man køber ind, forklarer Tom Faurschou, adm. direktør for Merrild Kaffe.

Imødekommer den moderne kaffedrikker

En Verden af Kaffe er et spritnyt koncept udviklet som et led i et stærkt strategisk samarbejde mellem Merrild Kaffe og MENY, som begge ønsker at forbedre kundeoplevelsen i kaffekategorien. MENY Fredericia har i en periode testet det nye koncept, og nu ruller MENY konceptet ud i mere end 100 butikker landet over. I Fredericia bliver kunderne guidet igennem kaffesortimentet på hylderne i et inspirerende og informativt miljø, der forklarer de forskellige kaffetyper samt vejleder i bryggemetoder, smagsnoter og intensitet for det enkelte produkt. Derudover har Merrild Kaffe og MENY udviklet et skræddersyet e-learningsprogram til MENYs MADarbejdere, så de er klædt på til at kunne rådgive kunderne.

Da vi altid arbejder for at skabe madoplevelser, er vi glade for, at vi som én af de første kunne inspirere og guide de handlende i Fredericia igennem kaffeverdens mange muligheder med En Verden af Kaffe. Og kundernes modtagelse har været rigtig positiv. Merrild Kaffe og MENY har lavet et lærerigt e-learningsprogram, hvor alle MADarbejdere kan blive klogere på kaffens verden, så vi har en endnu bedre forudsætning for at rådgive kunden i kaffe, der imødekommer deres smag, behov og endda nysgerrighed, fortæller Købmand i MENY Fredericia, Morten Birkebæk.

Positiv modtagelse

Den første kundefeedback fra MENY Fredericia og de andre fire testbyer har været positiv. Nu har 40 af 50 kunder meget nemt ved at finde kaffen i butikken frem for 9 ud af 50 før ombygningen. Derudover fremhæver de adspurgte kunder, at mødet med afdelingen giver dem mere lyst til kaffe, og de blev inspireret til at købe kaffe, som ellers ikke stod på indkøbssedlen. Samtidig var kunderne positive over for mere vejledning i form af den nye information på hylderne med produkt- og smagsbeskrivelse.